BBS Kraftfahrzeugtechnik

Den aktuelle version af siden er endnu ikke blevet gennemgået af erfarne bidragydere og kan afvige væsentligt fra den version , der blev gennemgået den 10. juli 2018; checks kræver 4 redigeringer .
BBS Kraftfahrzeugtechnik AG
Børsnotering _ FWB : BKS3
Grundlag 1970
afskaffet 2007 [1]
Grundlæggere Heinrich Baumgartner,
Klaus Brand
Beliggenhed Schiltach , Tyskland
Industri produktion af autokomponenter
Produkter hjulskiver
Antal medarbejdere 1200
Moderselskab Punch International NV
Internet side bbs.com
 Mediefiler på Wikimedia Commons

BBS Kraftfahrzeugtechnik AG  er en tysk virksomhed, der er en af ​​verdens førende producenter af bilfælge. Hovedkvarteret er i Schiltach . BBS fremstiller hjul til motorsport, OEM og detailkunder. BBS-hjul leveres til transportører fra virksomheder som: BMW , Audi , Mercedes-Benz , Porsche , Ferrari , Maserati , Rolls Royce , Jaguar og Volkswagen . I 2007 blev BBS købt af det belgiske industriholdingselskab Punch International NV [1] .

Historie

Virksomheden blev grundlagt i 1970 af Heinrich Baumgartner og Klaus Brand og var oprindeligt beskæftiget med produktion af plastikkropsdele. BBS står for de første bogstaver i navnene på grundlæggerne og navnet på den by, hvor den lå (Baumgartner, Brand, Schiltach). i 1976 blev det første udenlandske datterselskab etableret i Frankrig . I 1983 åbnes filialer i USA og Japan . I 1987 bliver firmaet et aktieselskab , noteret på børserne i Frankfurt og Stuttgart . De mest succesrige for virksomheden var 1990'erne, hvor firmaer som Daimler-Chrysler , Porsche , VW , såvel som de fleste IndyCar- og Formel 1 -hold blev dets kunder . I februar 2007 fik de skyhøje aluminiumpriser og en flerdages strejke i Guinea , verdens største aluminiumleverandør, BBS til at indgive en konkursbegæring og et efterfølgende salg.

Teknologi

I 1972 udviklede BBS en 3-delt fælgsamling: individuel fælg, ydre fælg og hjulnav, forbundet med titanium bolte. Denne teknologi er blevet udbredt i motorsporten.

For at give skiven glans anvendes diamantbearbejdning.

Takket være Air Inside-teknologien, som består i, at der er dannet hule rum i de indvendige og ydre kanter af skivens fælge, reduceres hjulets vægt med 5 kg, og fælgkantens deformationsmodstand er øget med 60 %, og derfor er sikkerheden væsentligt forbedret.

Noter

  1. BBS Kraftfahrzeugtechnik AG (Schiltach) // 20th Century Press Archives - 1908.