Malaya Chernaya (en biflod til Chernaya, som løber ud i Iset-søen)

Lille sort
Egenskab
Længde 16 km
vandløb
Kilde
 • Beliggenhed Den nordøstlige skråning af Mount Kotel
 •  Koordinater 56°58′49″ s. sh. 60°06′37″ Ø e.
mund Sort
 • Beliggenhed 11 km
 • Højde 256 m
 •  Koordinater 57°02′08″ s. sh. 60°15′58″ Ø e.
Beliggenhed
vandsystem Chernaya  → Iset -søen  → Iset  → Tobol  → Irtysh  → Ob  → Karahavet
Land
Område Sverdlovsk-regionen
Distrikter Urban Okrug Pervouralsk , Nevyansk Urban Okrug
Kode i GWR 14010500512111200002707 [1]
blå prikkilde, blå prikmund

Malaya Chernaya [2]  er en flod i Mellemøsten Ural , der løber gennem landene i bydistriktet Pervouralsk og Nevyansk bydistrikt i Sverdlovsk-regionen i Rusland . Den højre biflod til Chernaya [2] .

Geografi

Malaya Chernaya-floden flyder i den bjergrige og skovklædte del af den østlige skråning af Mellem-Ural , i den nordøstlige del af bydistriktet Pervouralsk og den sydøstlige del af Nevyansk-bydistriktet og løber ud i Chernaya -floden 11 km nordvest for kilden til Malaya Chernaya og i samme afstand fra mundingen af ​​Chernaya-floden langs dens løb. I den nedre del af denne flod ligger landsbyen Ayat [2] . Flodens længde er 16 km [3] .

Bifloder

Bifloderne til Malaya Chernaya, med undtagelse af de navnløse, fra munden [4] :

Riverbed

Malaya Chernaya-floden begynder som et lille vandløb på den nordøstlige skråning af Mount Kotel , 1 km fra toppen af ​​bjerget, i en tæt birkeskov. Vandskellet i Uralbjergene passerer gennem Mount Kotel og nabotoppe [4] .

Faldende fra bjergene mod øst og derefter mod sydøst, flyder Malaya Chernaya-floden gennem sumpen, og ca. 3 km fra kilden modtager den en unavngiven biflod, som også begynder på Mount Kotel og løber i samme retning som Malaya Chernaya . Efter cirka 2 km langs floden i en højde af 305 m over havets overflade modtager den en anden biflod fra højre - Poludenka-floden, og efter yderligere 2 km - den højre unavngivne biflod [4] .

Let buet begynder Malaya Chernaya-floden, efter mundingen af ​​en unavngiven biflod, gradvist at dreje mod nordnordøst. Der er skovveje i dette område, og der er vadesteder over Malaya Chernaya-floden . Yderligere krydses floden af ​​højspændingslinjen Yuzhnaya-Tagil [5] , hvorefter skoven begynder igen, repræsenteret i dette område af gran og fyr . Nord for højspændingen løber en skovvej langs åen, først langs højre, derefter langs venstre bred [4] .

Flyder mellem bjergene, tager Malaya Chernaya igen den rigtige biflod - floden Krutishka , og efter yderligere 1 km langs Malaya Chernaya krydser den den interkommunale grænse mellem Pervouralsk bydistrikt og Nevyansk bydistrikt , som er på samme måde tid grænsen mellem distrikterne af den administrativ-territoriale enhed i byen Pervouralsk og Nevyansk-regionen . Efter den ligger et vadested ved floden, og vejen, der er dirigeret sammen med Malaya Chernaya, går igen til højre bred. Yderligere tager floden en venstre biflod og strømmer hovedsageligt mod nord, til landsbyen Ayat [2] .

I Ayati drejer Malaya Chernaya-floden mod nordøst og flyder i den sydlige del af landsbyen, som den deler sig i to: på højre bred er Zarechnaya Street og en lille del af Khimikov Street, til venstre - det meste af gaden . Kemikere og st. Venskab. Der er et vadested, en fodgænger og en bil broer over floden.

Floden flyder gennem et let skovklædt fladt område og forlader den midterste del af landsbyen Ayat til venstre. Gaden Naberezhnaya går til floden, og derefter krydses den af ​​en vej, hvorpå der blev rejst en bro. Længere gennem Malaya Chernaya er der en jernbanebro imellem, placeret ved siden af ​​stoppestedet 472 km for Sverdlovsk-jernbanen. Efter broen drejer floden mod øst og flyder først på linje med jernbanen, derefter mod nordøst, hvorefter den løber til højre ud i Chernaya -floden [2] i en højde af 256 meter over havets overflade [6] .

Vandregisterdata

Ifølge Ruslands statslige vandregister hører det til Irtysh Basin District , vandforvaltningsdelen af ​​floden er Iset fra kilden til Jekaterinburg , flodens underbassin af floden er Tobol . Flodens flodbassin er Irtysh [3] .

Objektkoden i statens vandregister er 14010500512111200002707 [3] .

Noter

1. Overfladevandressourcer i USSR: Hydrologisk viden. T. 11. Mellem Ural og Ural. Problem. 2. Tobol / udg. V. V. Nikolaenko. - L . : Gidrometeoizdat, 1965. - 240 s.
  2. 1 2 3 4 5 Kortblad O-41-97 Top - Neyvinsky. Målestok: 1: 100.000. Områdets tilstand i 1984. Udgave 1985
  3. 1 2 3 Malaya Chernaya  : [ rus. ]  / verum.wiki // Statens vandregister  : [ arch. 15. oktober 2013 ] / Ministeriet for Naturressourcer i Rusland . - 2009. - 29. marts.
  4. 1 2 3 4 Kortblad O- 41-109 Degtyarsk. Målestok: 1: 100.000. Områdets tilstand i 1984. Udgave 1986
  5. Ordning for elledninger og strømforsyning i Rusland . frexosm.ru . Hentet 7. september 2021. Arkiveret fra originalen 8. marts 2022.