Sayany (vej)

igennem Kuragino
Koshurnikovo
Narva
Ende Kuskun (motorvej M53 "Baikal" )
vejbelægning asfalt , grus
 Mediefiler på Wikimedia Commons

Regional motorvej 04K-029 "Sayas"  - en motorvej af regional betydning Minusinsk  - Kuragino  - Koshurnikovo  - Kuskun . Det er den vigtigste transportåre, der forbinder de sydlige og sydøstlige regioner af Krasnoyarsk-territoriet med det regionale centrum , samt en slags understudium af M54 Yenisei- motorvejen .

Rute

Fra Minusinsk til landsbyen Kuragino går vejen mod øst langs Minusinsk-sænkningen . Før landsbyen Kuragino krydser ruten Tuba-floden over en bro, der blev åbnet relativt for nylig (1997) . Efter broen afgår den lokale vej Kuragino - Sayansk til venstre og fører til Minusinsk - Bellyk motorvejen. I landsbyen Kuragino går vejen rundt om dens hovedbygninger fra nord, hvorefter den går i nordøstlig retning. Vejen til det regionale center Idrinsky afgår til venstre . Yderligere omgår ruten landsbyen Berezovskoye fra syd langs omfartsvejen, passerer gennem landsbyen Kurskoye, hvorefter den går til Bolshaya Irba (7 km før den, den gamle del af ruten med en jordoverflade (beskrevet nedenfor) ) afgår til højre og passerer langs Abakan-Taishet jernbanen ("Courage ruter") , gennem landsbyen Kordovo og landsbyen Zhuravlevo). Området bliver taiga og bjergrigt.

Efter at have passeret gennem to pas, nærmer ruten sig den urbane bebyggelse Koshurnikovo (på vej til landsbyen, vejen til Pionersk og Krasnokamensk afgår til venstre ), passerer langs dens østlige udkant, hvorefter den forlader vejen til by Artyomovsk til højre , den går nordpå langs dalen af ​​floden Dzheb. Efter Koshurnikov begynder grusbelægning. Vejen krydser en lille bakke, hvorigennem jernbanen går gennem 1. Jeb-tunnel [1] . Yderligere krydser ruten jernbanen flere gange ved krydsninger, hvorefter den går til venstre for den begynder en 4-kilometer opstigning til Kozinsky-passet foran landsbyen Shchetinkino. Fra passet går vejen ned til landsbyen, før den krydser over krydset til den anden side af jernbanen. I Shchetinkino er vejen asfalteret, derefter er der igen grusvej. Der er smalle strækninger markeret med passende prioriteringsskilte. Efter ruten passerer Jotka, og begynder at klatre til Krolsky Pass, som jernbanen passerer gennem Krolsky Tunnel.

Yderligere går vejen ned fra passet, passerer under jernbaneviadukten og går derefter 10 kilometer langs højre bred af Krol-floden (den højre biflod til Mana). Derefter drejer den til venstre i en ret vinkel (vejen går lige til Zhaima), krydser den over broen og begynder en 3-kilometer opstigning. Efter endt opstigning drejer vejen til højre i en ret vinkel og går derefter gennem bjergene. Den passerer ved hovedsvinget til Zhaima, gennem Solbia-flodens hulning (nedstigning - 2 km, stigning - det samme; på nedkørslerne er der en fangstlomme); hvorefter asfalten snart begynder. 10 km efter asfaltens begyndelse kommer ruten til en rundkørsel, hvor ruten går til venstre, og til højre går vejen til landsbyen Vyezzhiy Log og videre til bygderne i Partizansky-distriktet , landsbyen Partizanskoye og byen Uyar . Efter ringen går ruten i nordlig retning forbi landsbyerne Kirza, Stepnoy Badzhey. Efter at have vendt mod Oreshnoye slutter asfalten igen. Vejen går gennem flere pas, hvorefter den går ned til Stepnoy Badzhey-floden, hvor asfalten begynder igen. I selve Narva er vejen først dækket af betonplader, og efter broen over Manu dukker asfalten op igen. Ved at forlade Narva nærmer banen sig igen kortvarigt Mana, hvorefter den begynder en 2 kilometers opstigning til næste pas, hvorfra den går ned i to kilometer. Yderligere går ruten forbi landsbyerne Kiyai, Novomikhailovka, Sosnovka, Verkhnyaya Esaulovka med mange op- og nedture. Derefter passerer den langs omfartsvejen forbi landsbyen Shalinskoye , det regionale centrum af Mansky-distriktet , og efterlader den til venstre. Derefter går ruten forbi landsbyerne Nizhnyaya Esaulovka, Malaya Kamarchaga, landsbyen Kamarchaga , krydser den transsibiriske jernbane ved krydset, hvorefter den efter 16 km går til P255-motorvejen (tidligere M53 ), hvor den ender . En halvkløverudveksling blev bygget i krydset mellem de to motorveje .

Sektion Red Cordon - Cordovo - Zhuravlevo

Den kører langs Abakan-Taishet jernbanen. Overfladen er for det meste grus, asfalt er kun tilgængelig i landsbyerne Kordovo og Zhuravlyovo og i nogle områder. Få kilometer efter starten, 7 kilometer fra Bolshaya Irba, begynder en forholdsvis lang asfalteret strækning, bygget i 2019 for at omgå to jernbaneoverskæringer. Efter Red Cordon krydser ruten jernbanen for første gang. Overfarten er udstyret med bomme og afspærringsanordninger. Derefter stiger den til Kordon-passet (blandt lokalbefolkningen - Burluk ) (jernbanen går gennem Kordon-tunnelen), hvorefter den går ned til landsbyen Andreev Klyuch, som står på højre bred af Kizir . Videre går vejen langs Kizir. Derefter passerer den gennem landsbyen Cordovo, bestiger derefter en lille bakke, går ned og nærmer sig landsbyen Zhuravlyovo. Den passerer igennem den, hvorefter den nær landsbyen Ust-Kaspa afgår fra Kizir, passerer under jernbaneviadukten, hvorefter den stiger til Kaspinsky-passet (jernbanen går i Kaspinsky-tunnelen), hvorfra den derefter går ned , og går efter et stykke tid til den "nye" rute nær Koshurnikov.

Tidligere gik ruten igennem den. På grund af truslen om oversvømmelse af ruten fra Kizir under oversvømmelser og vanskeligheden ved at udvide de smalle dele af vejen, der løber tæt på klipperne, blev det besluttet at flytte ruten længere ind i bjergene og bygge en ny sektion fra Bolshaya Irba til Koshurnikovo-Krasnokamensk-vejen.

Kommunikation

Stabil kontinuerlig kommunikation ( MTS , Megafon , Beeline , Tele2 ) er kun tilgængelig på Minusinsk-Kuragino-Kurskoye-sektionen. Yderligere er forbindelsen kun i følgende områder:

1. Andreev Klyuch - Kordovo - Zhuravlyovo og videre op til Koshurnikov.
  2. Nabolaget af Koshurnikov.
  3. Passet foran Shchetinkin, i Shchetinkin selv, er forbindelsen ekstremt svag (Tele2).
  4. Sektioner foran ringen ved Vyezzhy Log (tilnærmelse til ringen fra siden af ​​Minusinsk, såvel som fra siden af ​​Vyezzhy Log; der er et stabilt signal i Vyezzhy Log).
  5. Oreshnoye og omegn.
  6. Narva og omegn.
  7. Fra nærheden af ​​Shalinsky til motorvej M53.

Noter

1. Den første Jeb-jernbanetunnel