Vestfjardarvegur

Kontrolleret Vegagerðin
Længde 333 km
Start Dalsminni (vej 1 )
Ende Isafjordur (vej 61 )
vejbelægning asfalt, grus
 Mediefiler på Wikimedia Commons

Vestfjarðarvegur ( Isl.  Vestfjarðarvegur , hør ; vej 60 ) er en vej i den nordvestlige del af Island i Vestfjordregionen [1] . Vejen er den eneste vej til den vestlige del af Vestfjordene. Vestfjärdarvegur er ikke helt asfalteret, og næsten halvdelen af ​​denne vej er grus eller jord. Selv om den lige linje fra begyndelsen af ​​vejen til dens ende kun er 160 km, men på grund af det faktum, at vejen for det meste løber nær kysten og omkranser talrige fjorde, er dens længde 333 km. [2] .

Rute

Vestfjärdarvægur starter fra ringvejen Hringvægur 1 nær Dalsminni ud for bredden af ​​Nordurau-floden i Västurland- regionen . Yderligere går vejen gennem Bjadnardalur-dalen til passet gennem Hyundadalsheidi, går derefter ned i Sökkoulvsdalur-dalen og går derefter, næsten langs sletten, til byen Budardalur nær Hvammsfjorden. Fra Budardalur går Vestfjardarvegur langs kysten af ​​Hvammsfjorden, går derefter ind i Svinadalur og klatrer til passet gennem Holknaheidi og går derefter ned langs Hvolsdaluk-dalen til broen over Gilsfjorden. Efter at have passeret broen går vejen videre langs bredderne af Crooksfjorden, Beryufjorden og Torskafjorden, hvor asfaltbelægningen slutter nær Torisstadir godset, vejen bliver enkeltsporet og stiger kraftigt op ad bakke (hældning op til 15%). [en]

Klatrer passet gennem Hjadlahauls Vestfjardarvegur, går det ned i en slange til Dyupi-fjordens kyster, passerer nær dens bredder og går gennem Brekkudalur til Gyvu-fjorden, passerer langs dens højre bred og videre langs kysten omgår halvøen Skaulanes, hvor en asfalt overflade vises på vejen igen i Krakaurdalur regionen. Ved at passere langs den venstre bred af Kodla Fjord klatrer Vestfjärdarvegur op i bjergene og går derved forbi Kvigiddis- og Skaulmarfjordene på toppen. I Skaulmardalur går vejen ned til havet og går langs kysten af ​​Vattarfjorden, krydser derefter Mjoui Fjord-broen og bevæger sig langs kysten af ​​Kedlingar-fjorden og når broen over Kjalka-fjorden. Når man krydser broen, går vejen forbi Hjardarnes-halvøen og går til Vatnsfjorden, hvor asfaltbelægningen ender igen nær Floukalundur og vejen stiger til Hodnatair-bjergkæden. [en]

Efter at være klatret op i bjergene går Vestfjärdarvegur over bjergene i mere end 30 km, og starter en stejl nedstigning først efter at have krydset Dinyandisheidi. Efter at være kommet ned til Borgarfjord, passerer vejen mere end 20 km langs dens kyst og går til Dirafjord, på hvis kyst byen Tingeyri ligger . Ved at passere langs Dirafjordens kyst begynder Vestfjärdarvegur gennem Gemlüfallsdalur-dalen at klatre til passet gennem Gemlüfadlsheidi, hvorfra vejen gennem Bjadnadalur-dalen krydser Vød-bugten over broen og går til Botnsheidi-bjergkæden, hvor Vejen går ind i Vestfjardargöing- tunnelens vestlige portal (en 9 km lang tunnel har en forgrening i midten til vej 65 mod byen Sydureyri). Vejen går gennem Vestfjärdargöing og går ned langs Tungüdalur-dalen til vej 61 , hvor den ender, kun 2 km til Isafjörður . [en]

Tidligere gik Vestfjardarvegur gennem Botnsheidi passet, men på grund af denne bjergvejs høje sværhedsgrad og dens regelmæssige utilgængelighed om vinteren, blev den lukket i 1996, umiddelbart efter åbningen af ​​tunnelen [2] .

Noter

1. 1 2 3 4 Hans H. Hansen. Íslandsatlas 1:100.000  (islandsk) / Rits. og ramme. Örn Sigurðsson. — 5.udg. - Reykjavík: Mál og menning, 2015. - 215 s. - 1000 eksemplarer.  - ISBN ISBN 978-9979-3-3494-1 .
  2. 1 2 Steindor Steindorsson. Vegahandbókin 2020 / Vegahandbókin ehf. - Reykjavík: Þríbrot ehf, 2020. - S. 340.